maandag 1 juni 2009


In het Koninkrijk Gods

Soms hier op aarde hebben we een voorproefje van de Hemel.

Gisteren zaten we allen samen met zuster Claire die gedoopt was zaterdag en ze had een paar andere mensen van de gemeente ook uitgenodigd zoals president Emanuelson en z'n gezin en zuster Sandra. Het was heel cool en ze hadden te lekkere nasi gemaakt. Het was heel gezellig en de Geest was sterk aanwezig. Er heerste veel naastenliefde en vrede en vreugde voor elkaar. Deze ervaringen zijn zeker een voorproefje voor wat ons te wachten staat in het leven hierna, wanneer we volharden in Christus volgen. Dat is wat ik wil. Daarom werk ik hard. Er is slecht 1 manier en dat is Christus volgen en zijn geboden leven. best simpel.

Iets anders grappigs. 30 minuten geleden waren we te eten uitgenodigd bij de vrouw van de gemeente president en ze had de lekkerste pindasoep gemaakt met echt lekkere banaan erdoorheen, te switi. M'n collega dacht dat hij een bijzondere paprika gevonden had erin en probeerde hem maar op te eten tot we. "oei"  hoorden en hij erachter kwam dat hij net één van de scherpste HELE pepers had stuk gebeten en al achter in z'n keel had en slikte. Boi, dat was even grappig om hem rood te zien aanlopen. Hij kon er gelukkig om lachen. Een beetje zweten ook! Zoals te horen. Er is belachelijk veel eten hier in Nickerie en ik denk dat er binnenkort een fattu elder Koenen te zien zal zijn, want ik eet zoveel gezond eten hier. We werken erg hard en zodra ons hoofd het kussen raakt is het slapen. Veel grote uitdagingen hier maar dat is wel iets waar ik van houd. Het houd je scherp en dan is het makkelijker om doelen te zetten. Het is echt geweldig hier





Er was een geweldige doopdienst van Zuster Claire afgelopen zaterdag in het zwembad Nickerie, een creoolse dame van rond de 30 jaar. Ze had mij gevraagd om de doop te verrichten en dat was zeker een eer. Het was echt één van de mooiste dagen met het weer. Lekker zon en wind en omdat de doopdienst hier buiten is was dat wel gewenst! Ze had me van tevoren verteld dat ze een grote waterangst heeft, dus ik had me al op het ergste voorbereid. We stapten het zwembad in, waar het ondiep was en meteen pakte ze m'n hand enorm stevig vast en we liepen samen naar het diepere gedeelte. Je zag haar lichaamshouding steeds meer verkrampen. Toen we eenmaal aangekomen waren, gingen we in de houding voor de doop staan en toen kneep ze m'n arm zowat van m'n lijf, creoolse dames zijn sterk! Ik had haar stevig vast, zodat ze nergens heen kon springen tijdens de doop, want dan moet het weer over en dat zou meer drama maken, dus het zou één keer goed moeten. Ze was helemaal verkrampt en gespannen zoals op de foto's te zien is. Niet voor de doop op zich, maar voor het water. Vooral omdat ze achterover het water in moest gaan en dan moest ze echt op mij vertrouwen dat alles goed zal gaan. Toen ging de doop echt in 1 keer helemaal goed en zuster Claire kwam met een grote glimlach boven water zoals te zien is. Ze was meteen meer ontspannen. Duidelijk VOOR en NA verschil! Ze lachte de hele tijd en toen we terugliepen naar het ondiepe zei ze tegen me, dat ze zich heel fijn voelde. Echt cool! Later kwamen we bij haar thuis en zei ze ons dat ze zich zo fijn voelde. We zeiden. He, de Kerk is waar! De doop is waarlijk een noodzakelijke Heilige stap!



Was een geweldig moment en het versterkte mijn getuigenis voor de noodzaak van dit werk. We helpen mensen niet zomaar iets te doen in hun leven, maar helpen ze hun leven om te draaien en heilige stappen te maken naar volmaaktheid en eeuwig geluk door geloof in Christus en Zijn verzoening, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharding tot het einde toe. Er is geen groter werk.

Ik hou van Hem.

Ik hou van jullie.

Ik hou van dit werk.

Soso lobi

 

e. koenen

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo jarige elder Koenen,

Wat een geweldige doop heb je beschreven. De angst kan ik begrijpen ik hield ook niet van water en trok mijn knieën op en moest daarom 3x onder gaan, dus jij hebt een goede uitwerking op deze zuster gehad.
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat de mensen veel lekkere dingen voor je maken en dat je ervan zult genieten.
Vergeet niet een paar lekkere recepten mee te nemen, zowel van eten als van mensen bereiken en helpen bekeren.
Ga nog een goede tijd tegemoet en blijf ons informeren over je wel en wee.
Heel veel succes toegewenst.door Br. en Zr. de Bruïne