maandag 25 mei 2009

put plenty pepper!


Veel peper erin zetten!

Boi, wat ben ik blij om in Nickerie terug te zijn. Ik was bijna vergeten hoe geweldig het hier is! Zoveel vrijheid is hier te voelen, het is echt in middle of nowhere, en het is gewoon ons 2en en niemand anders. We zitten minimaal 3 uur rijden van de dichtsbijzijnde elders af, en het geeft veel verantwoording. Er zijn ook niet zoveel auto's hier en de mensen zijn heel lief. Iedereen groet je op straat. Vaak zelfs al voordat je ze gezien hebt!

Nog iets. Ik word dik!

In de stad at ik gemiddeld 1 tot maximaal 2 gezonde maaltijden per dag! Hier is het verdubbeld al! Tussen de 2 en 5 gezonde maaltijden per dag! Zaterdag gingen we ergens uit eten! Dat is niet zo duur. Voor 3 euro ongeveer kun je goed eten in een restaurant. smullen dus. En toen.......de rest van de dag kregen we overal eten. Op 3 verschillende plekken door de dag kregen we nog eten. Ik dacht dat ik ging ontploffen!!! Ook omdat we heel dicht bij de grens naar Guyana zitten, is die invloed hier. Veel engels( gebroken Engels) en veel peper !! Boi, we hadden een moeilijke tijd om bami te eten van iemand. zo scherp dat ik weer bijna zat te huilen. En tja. in de ochtend heb je spijt ;) ! 

We hebben dit gebied geblankt, dat betekent dat we gewoon 30 minuten uitleg hebben gehad van de vorige zendelingen hier, wat documentatie hebben gekregen en verder gewoon.....succes!Verder ken ik niet zoveel meer van vorig jaar, dus het is echt een avontuur. Uitvinden waar de mensen wonen en waar de leden wonen. Iedereen vragen en veel zoekwerk. Het is spannend en echt een onderzoek om nieuwe gebieden te onderzoeken en het is een enorme uitdaging. Dat er geen echte landkaart bestaat voor Nickerie maakt het extra spannend ook! We hebben een heel kleine primitieve tekening van de binnenstad van Nickerie en verders helemaal niets. We moeten nog veel verkennen dus en het zal een groot avontuur blijven verder.


Vorige week waren er bar weinig mensen in de kerk, dus we hebben vele leden bezocht en hebben iedereen gevraagd samen met ons te bidden dat er 30 of meer mensen in de kerk zouden zijn. Dat hebben velen gedaan en het was zeker een wonder. We zagen 25 mensen in de kerk zondag en velen waren voor lange tijd niet geweest of helemaal nieuw. Een meisje, Sharlenne hadden we onderwezen afgelopen week en zondag ochtend bezochten we haar. Ze zei dat ze naar de kerk zou gaan als ze haar werk af had, meestal betekent dat "Nee". Tijdens de dienst zagen we haar binnenlopen, met haar oom en tante en 2 nichtjes! Boi dat zijn één van de beste dingen op zending, een familie de kerk zien binnen lopen! Vooral omdat we de kennis hebben dat door het evangelie gezinnen eeuwig kunnen zijn. Een gezin onderwijzen is dan ook het meest geweldige.

Ik weet dat we een Vader in de Hemel hebben, hij is onze God. Er is 1 God en Hij zal nooit verwarring geven aan zijn kinderen. Daarom heeft God niet verschillende waarheden of meningen, hij heeft 1 waarheid voor iedereen. Hij heeft dan ook niet verschillende manieren om die waarheid te leven,want dat zou verwarring geven. Hij heeft 1 manier om die na te leven. Wanneer iemand een tweeling heeft, dan geven ze beide kindjes niet verschillende regels toch? Wij zijn allemaal hetzelfde voor God dus hij heeft dezelfde regels voor een ieder. 

Daarom ben ik blij dat God Zijn waarheid en manier van die waarheid leven, altijd duidelijk aan ons openbaart. Door zijn Profeten en door zijn Zoon Jezus Christus. Na Zijn dood en die van zijn Apostelen is er verwarring gekomen. Toen Hij leefde onderwees hij 1 waarheid en 1 weg en was er maar 1 Christelijke Kerk op aarde. Zijn kerk. Na Zijn dood zien we de verwarring weer zien komen en zijn de vele andere stromingen en Christelijke Kerken ontstaan, met stukjes waarheid maar niet alles, want dat was verloren.

God houdt van ons en heeft ons weer een kans gegeven duidelijkheid te hebben door 200 jaar geleden een profeet te roepen om niet een Ark te bouwen of om een zee te splitsen maar om zijn volledige waarheid en Kerk weer te herstellen op de aarde. Deze Kerk heet: De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Ik ben dankbaar dat ik die kennis heb gekregen en zeker weet dat dit waar is,doordat ik erover gebeden heb. We kunnen God altijd vragen en bidden in de naam van Christus en Hij geeft een antwoord door de macht van de Heilige Geest.Dat is de liefde van God. Orde, duidelijkheid en 1 weg en 1 manier. 1 Heer, 1 geloof en 1 doop, 1 Vader van ons allen. Ik houd van Hem en daarom werk ik hard.

Ik houd ook van jullie!

Lobi

e. Koenen

Geen opmerkingen: