dinsdag 9 juni 2009

Tijd vliegt als je plezier hebt!






Heen en weer naar Paramaribo-stad en terug was geweldig afgelopen weekend. We hadden ons laatste grote vergadering met onze zendingspresident en het was adembenemend. Wel wat traantjes hier en daar wegpinken maar we hadden geweldige Geest gevoeld daar. Ik heb een laatste gesprek gehad met de zendingspresident, voor zijn vertrek naar huis. Ik heb vele wijze raad gekregen over een studie, werk en natuurlijk hoe later een goed huwelijk te hebben. Niet geheel onbelangrijk! Zo niet het meest belangrijk. 

Een paar mooie ervaringen in Nickerie zijn:

-Br. Pansa, een bosland creoolse man die een enorm verlangen heeft om Christus te volgen. Hij heeft de triplecombinatie dat zeker rond de 1000 blz zit gelezen in 2 maanden. Helemaal veel!! En nu zal hij binnenkort gaan trouwen, om gedoopt te kunnen worden. Dat is voor boslandcreolen helemaal niet standaard! Altijd geweldig om daar een les te delen.

-We krijgen zo vaak eten dat we soms erom lachen. Echt niet normaal, en telkens vullen we onze koelkast met restjes en eten dat we niet op kunnen! 

-Mampira, dat zijn zandvliegen. Ze zijn enorm klein, zodat je ze bijna niet kan zien, ze bijten enorm en komen met honderden op je af in sommige gebieden. Soms fietsen we al vegend over onze armen, nek en gezicht alsof we iets mankeren! Het maakt je bijna gek! Nog veel erger dan muggen! In de ochtend word je wakker en alle beten zijn bultjes geworden. switi yere! nickerie is geweldig toch!

 -het werk in Nickerie is een grote grote uitdaging. we hebben vele verantwoordingen en we doen alles en alles wat we kunnen. Soms val ik in slaap voordat ik gegeten heb in de avond of nog kon voorbereiden voor de volgende dag. ik zal er snel van leren waarschijnlijk.

 Op de achterkant van mijn nametag heb ik een plaatje van superman geplakt. Dit heb ik gedaan om mezelf altijd eraan te herinneren dat ik geen superman ben. maar dat wonderen gebeuren door Christus. Laatste tijd gebeurt er veel wat me helpt nederig te zijn en ik weet dat we problemen krijgen om ons nederig te houden. daardoor zullen we betere volgelingen zijn en tegen ons zelf beschermd worden aangezien we allemaal een natuurlijke mens hebben die slechte drang en egoistische drang heeft. veel gebeurt er om me nederig te houden en vaker dan ooit besef ik dat ik eigenlijk niet zoveel weet en soms helemaal niets weet!

 Ook doet het plaatje van superman mij eraan herinneren dat er helden bestaan. Om me te helpen herinneren dat we een verschil kunnen maken en dat we als 2 zwakke personen toch een heel gebied van duizenden mensen kunnen helpen met de hulp van God.Ik heb een tekening van Christus gemaakt speciaal voor de Robisons omdat ze vertrekken. ( De zendingspresident en zijn vrouw, die per juli vervangen worden door een nieuw echtpaar) Ze waren er blij mee en het was een geweldige tijd om afscheid van ze te nemen. Ik zal ze enorm missen.

Ik weet dat dit werk niet de onze is, maar die van de Heer, er is geen beter werk. Niets zal mensen meer vreugde en geluk geven dan het aannemen van Christus in hun leven door het herstelde evangelie. Het priesterschap van God is hersteld op aarde doordat ze een profeet hebben geroepen, Joseph Smith. Ik had een zegen gekregen gisteren van mijn zendingspresident en voelde letterlijk een geweldig gevoel van binnen en voel me nog steeds opgebouwd erdoor. Ik weet dat het van God komt en dat dit gegeven is aan zijn kinderen op aarde om gelukkig en vol vreugde te zijn. Ik hou van Hem en van jullie.

Bedankt alvast voor alle leuke berichten voor mijn verjaardag.

tangi, lobi.

 

e. koenen

8 opmerkingen:

Jose van Laarhoven zei

succes nog met je zending.. en alvast een fijne verjaardag.. lees dat je 11 juni alweer een jaartje ouder wordt!

groetjes,
José van Laarhoven

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

Sterkte met alles daar in de tropen; je zult extra genieten van de winters hier en het vriezen, want daardoor zijn hier veeeel minder nare insecten. Dat hou ik tenminste mijn man voor als hij weleens moppert over de kou en erg verlangt naar de warme dagen ;>)

engelopaarde

Geniet van de mooie bloemen en planten en de kleurrijke, vriendelijke bugs zoals de vlinders en de libellen enz.
Maar dat doe je al.
Groetjes en veel succes toegewenst!

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je verjaardag ouwe =)

Willem-Paul ik heb vandaag een broodje bij de Subway gehaald om jouw verjaardag te gedenken ;)
Tis alweer een dikke jaar terug dat we voor het laatst samen hebben gegeten en waar jij vertelde over de spannende tijd die voor jou ging komen.

Ik kan me goed herinneren dat je ook benieuwd was hoe alles en iedereen zouden zijn wanneer je terug zult komen. Eerlijk gezegd, ben ik erg benieuwd hoe jij ons zult zien en zodoende zult herkennen. Je leeft in een enorm ander wereld, een wereld met 1 doel en geen ander. We kunnen slechts je woorden volgen om je proberen te begrijpen. Ik ben blij voor je dat je werk dicht bij je hart staat en niet jezelf tegenspreekt. Dat vind ik als vriendin zijnde erg geruststellend, want dan hoef ik me geen zorgen te maken om je.

(Pas goed op jezelf)

Ps. zal ik muggenspray sturen?

Heel veel liefs,
Kaatje =)

Anoniem zei

Hoi ELder Koenen, sta ik in de hal van ons gemeente huis te kijken naar schilderijen van Mudanthe, zie ik ineens schilderijen met jou herkenbare "hand-tekening" of stijl. Ik had nog niet eens gezien dat jij erook bij stond met een stukje tekst, toen ik je manier van tekenen al verdacht veel op jou vond lijken. Bleek ook even later dus van jou te zijn. Dat vond ik zelf een leuke verrassing. Wist je dat Mudanthe exposeert in de grote hal?
Zelfs als je weg, bent ben je thuis...
Je spray-werk is duidelijk de laatste tijd op Christus gericht. Ik ben benieuwd hoe dat er uitgaat zien als je terugbent van zending. Liefs Bernadette

Anoniem zei

HELE FIJNE VERJAARDAG, W.P
Je bent goed bezig en doet goed werk.
Succes nog voor de aankomende tijd,
veel plezier , kracht en energie.

Geniet ervan.

GrtZzZ
Patrick ][v][

Anoniem zei

Nu echt jarig!!! Joepie, ik hoop dat je ons verjaardagspakket op tijd hebt gekregen. Een hele fijne dag vandaag en niet te veel taart eten hoor, haha.
Volgend jaar weer thuis, kun je nu vast nog niet voorstellen! Geniet nog maar lekker daar van alle mooie dingen om je heen.

Lieve groeten, Lilian

Tim en Pietje zei

Hey Willem-Paul!

Gefeliciteerd met je 26e verjaardag van ons!!
Een zonnige en goede dag toegewenst!
Hopelijk heb je kunnen genieten van onze brieven.
Met ons gaat alles goed!

Veel liefde,

Tim en Pietje

Miriam zei

Je zal het vast niet lezen vandaag, maar van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het gaat blijkbaar goed met je. We zijn nu druk met het a.s. vertrek van Matthias. De tijd vliegt inderdaad. Geniet er maar volop van! Het is voorbij voor je het weet.
Hartelijke groeten,
Miriam Heinrichs