maandag 2 juni 2008

Yu verstan sa me taki?










Begrijp je wat ik zeg?


"Bakra"
Door het woord Bakra word raak ik wel een beetje geprikkeld. Dat woord gebruikten de mensen vroeger voor de blanken die slavenmeester waren. Het betekent iets als Meester van de Ziel. Niet heel kleurrijk dus. En dat kan soms goed gebruikt worden en soms minder goed. Het ligt aan de toon. Net zoals we neger of turk kunnen zeggen in Nederland. Als omschrijving voor een blanke is er niet veel verkeerds mee (al vind ik het niet prettig klinken en m'n nekharen gaan er altijd van overeind staan), maar als je het op straat naar iemand roept als je zelf van andere afkomst bent gaat het toch minder goed overkomen! Op straat word het geroepen naar je en in winkels, maakt niet uit waar.....door kleine kinderen op de fiets, die blij naar je zwaaien en Bakra roepen of gewoon mensen die in de auto zitten en langs rijden en het roepen met een lach op hun gezicht, alsof ze een bijzonder dier zien of vanaf hun huis en het naar je schreeuwen. Laatst ook in een winkel ging de winkelbediende die eigenaar ervan is tegen me zeggen " Bakra Amerikano" . Enige wat ik gezegd heb is: " Ik kom uit Nederland en niet uit Amerika meneer." Gelukkig schrok hij een beetje en doet hij het niet meer maar, het test je geduld soms wel!

Ik ben zelfs door een Papegaai zo genoemd!!! haha.

Dat gebeurt veel, papegaaien zijn een soort waakhonden en zitten op de poort bij mensen of in hun boom. Het zijn echt van die grote mooie papegaaien in alle kleuren en ze roepen en fluiten van alles. Soms hoor je ze goeiedag, goeiedag, of klopklop, klopklop roepen. En dus ook Bakra en laatst werd ik zelfs uitgescholden door eentje! Hij riep Sukkel naar me! Wel grappig zoals je kunt begrijpen.

Afgelopen weekend was het vasten weekend. Dan eten en drinken we 24 uur niet en als we dan in de kerk komen kunnen we onze getuigenis geven. Het was een hele goede dienst en er waren veel onderzoekers. Eigenlijk meer dan leden! Aan de ene kant heel goed, aan de andere kan ook weer niet, haha. Maar goed.... toen we thuis kwamen had ik echt heel veel honger, omdat we na de kerk nog van alles moesten regelen dus pas rond half 3 thuis kwamen. Maar toen we in ons appartement kwamen was er een aangename verrassing. Onze huisbazin had eten op onze tafel gezet. Ze was jarig en dan maken ze eten voor anderen!!!! haha. Lekker roti eten met kip en groenten en er was gebak en frisdrank bij. Ik kan je vertellen dat je na 24 uur niet eten echt aan het schrokken bent als een hond die opgejaagd wordt. Daarna nog een nieuw soort vrucht gegeten. Zuurzak. Echt Sweeti! (lekker). Tip voor iedereen die gaat eten bij een Surinaamse. Als je aan het eten bent zeg dat het Sweeti is dan kan ze de hele dag niet stoppen met glimlachen. Nog iets anders grappigs. Soms eten we echt veel. Zeg dan bij de mensen dat je (spreek uit als) Chinso wilt, dat betekent: een beetje. Ze vinden het zo geweldig dat je het neger-Engels spreekt dat je alleen maar meer krijgt !!! haha.
Zo was het ook die zondag. We hadden ons dus helemaal vol gegeten en gingen daarna bij mensen langs en bij de eerste persoon die mijn collega en ik bezochten moesten we zitten en eten want ze had iets gemaakt wat we moesten proeven. Ik zei chinso alstublieft en kreeg nog steeds een groot bord vol. Ik moest echt mijn best doen maar het was gelukkig SWEETI! Enkele uren later gingen we weer op bezoek bij iemand die net lid was en die was ook Roti aan het maken! Toen heb ik echt mijn excuus gemaakt en verteld dat ik gevast had en dat mijn maag een beetje van streek was. Gelukkig hoefde ik toen alleen maar een beetje eten en drinken te accepteren van haar, haha. Wat een zegeningen toch he! Soms is onze koelkast zo vol met eten wat we niet eens zelf gekocht hebben dat ik echt verwonderd ben hoe dat er toch gekomen is. Zegeningen van een Zendeling hoor!

We hebben deze week heel hard gewerkt en veel wondertjes gezien. Dit gebied is heel bijzonder en ,tussen het honden ontlopen door, is het een heel mooi land. Mensen zijn vaak heel sterk in hun geloof. We komen bij ze op bezoek om over het Evangelie te praten en soms gaan ze het een beetje overnemen en dan zijn ze ons aan het lesgeven en hun getuigenis van God aan het geven. Dan voel ik me wel klein en onervaren, omdat de mensen hier veel beproevingen krijgen en hun geloof heel erg diep zit! Heel leerzaam en ik voel me er wel nederiger door om deze dingen mee te maken. Eigenlijk zijn we als zendelingen geroepen om mensen dichter bij de Heer te brengen en we komen er zelf ook dichter van bij de Heer. Door veel te leren maar dus ook door de mensen die we aan het onderwijzen zijn.

Er zijn wat dingen die we proberen te verbeteren zoals meer mensen op straat aanspreken. Dat gebeurt hier niet zoveel, omdat het makkelijk is bij mensen langs te gaan omdat veel mensen je toch wel binnen laten. Dat is toch wel het beste omdat mensen zich dan het meest vertrouwd en op hun gemak voelen. Zelf wen ik ook al aan het werk en voel ik me steeds meer mezelf, maar dan als Zendeling. Het is wel een heel ander leven natuurlijk en we hebben een speciale taak en zijn erg toegewijd, zonder afleiding. Maar het beste is om een manier te vinden, zodat je ook jezelf bent. Dat begint nu wel te wennen. Sommige mensen waar we komen geven me hun speciale plek om te zitten en dan mag ik in hun hangmat op de veranda zitten (hangen, liggen) en dan ben ik al een stuk sneller mezelf!!!


Veel regenachtige groeten uit Suriname!
En dus ook broeierig warme groeten er gratis bij!

Elder Koenen

1 opmerking:

Unknown zei

prachtige verhalen,willem-paul wij kijken er steeds naar uit,je maakt een hoop mee,maar gelukkig erg positief,wij wensen jou heel veel succes en ook nog de 11de een fijne verjaardag toe, heel veel dikke zoenen van hier,rob,paulien,lotte en sanne