maandag 26 mei 2008

Geen Anansi Tori!














Geen klets praatjes!

Iedereen bedankt voor de brieven die ik ontvangen heb!

Er is hier veel gebeurd, soms lijkt het net een TV show.
Over TV gesproken......Zaterdag hadden we toestemming gekregen om tv te kijken tussen 10 en 11 in de avond, omdat de week ervoor een pastoor met zijn eigen kerk slechte dingen over onze kerk had gezegd. Toen wij gingen kijken was er een herhaling. De man heet Filemon en hij heeft zijn eigen kerken hier in het dorp. Daar verdient hij dus geld mee. Hij hoort veel over onze kerk en soms velraten mensen zijn kerk. Dat vindt hij niet zo leuk en daarom ging hij maar op de tv negatieve dingen vertellen over onze kerk, haha. Het was wel grappig, maar ook wel vervelend, want wat hij vertelde is niet op waarheid gebaseerd. Hij vertelde veel leugens. Een tijdje geleden was er een groot schandaal, over een afsplitsing van de Mormonen, die aan polygamie deden. Veel jonge vrouwen waren zwanger geworden. Die vrouwen waren bevrijd door een politie inval, het is in het nieuws geweest.
Deze broeder Filemon denkt dat alles op internet waar is en zegt dus dat hij alles weet over ons want hij heeft het op internet getjekt. Dus hij zegt dat de Mormonen niet goed zijn want dit, en dat. Hij zegt dus dat wij degene zijn van dat schandaal. Maar daar hebben we niets mee te maken, gelukkig! Het is wel jammer dat zoveel mensen dat wel denken. We hebben al wat mensen meegemaakt, die niet meer met ons willen praten op straat, omdat wij mormonen zijn en ze weten al alles over ons, jammer!
Maar... Het werk gaat door. Boldly, Nobly and Independant. No matter what. Als het nog een keer gebeurt, dan hebben we toestemming om naar de TV-zender te gaan en onze kant van het verhaal te vertellen op TV. Interessant!

Van de week waren we een dag in Paramaribo. Beetje winkelen en een interview met de zendingspresident. Ook gingen we in de avond nog even werken daar met wat leden. Elder Beute en ik gingen wat mensen bezoeken en uiteindelijk kwamen we in de avond aan bij een gezin die toevallig eenn verjaardag vierden........lekker eten dus! We zijn daar net 15 minuten en komen er een dame en een andere jongen ook op bezoek en die vrouw begint me aan te staren. Was het gewoon iemand die ik uit Nederland kende! Ik wist dat ze 3 maanden in Paramaribo zat en ze wist ook dat ik in SU zou zijn. Maar ik ben dus maar 3 a 4 uurtjes in Paramaribo geweest tot nu toe. En precies dan, komt ze op hetzelfde feestje langs als waar ik ben. Was echt toeval! Mooi hoe die dingen kunnen werken.

Vorige week maandag heb ik een ongelukje gehad. Mijn pink was uit de kom geschoten in het midden van de vinger, door een basketbal die verkeerd erop schoot. Was wel even schrikken. Nadat ik zelf geprobeerd had hem terug te zetten hebben mijn collegas hem uiteindelijk weer terug in kunnen duwen. Hij is wat dik nu maar dat gaat wel weer over. Het is alleen wat lastig om mensen een hand te geven, want het is mijn rechter hand. Soms maar met links doen dus.

Verder heb ik een interview met de President van de zending gehad. was interessant. Vooral omdat hij erover nagedacht had hoe hij mijn skills verder kon gebruiken. Mijn lestekeningen zijn verspreid onder de zendelingen en ik ben ook bezig met posters. Hij wil mij misschien inzetten om krijttekeningen op straat te maken. Ook vroeg hij hoe mijn Frans was en of mijn paspoort geldig is in die gebieden. Er kan van alles gebeuren nog dus! Spannend!

Nog een paar leuke weetjes:
-honden zijn vervelend, ik hou bij hoeveel bijna bijt ervaringen ik gehad heb. Ik zal het getal niet vermelden om onrust te voorkomen ;).
-afval word hier niet verwerkt en er zijn geen containers. Langs de weg zijn plekken waar het verbrand wordt, daar worden ook de vuilniszakken op gegooid!
-ik voel elke dag dat alles wat er tot nu toe gebeurd is in mijn leven, gebeurd is voor deze tijd van mijn leven. Echt een interessante ontdekking.
-we hebben een jongen die boven ons woont die veel sport kijkt. Hij houdt ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de basketbalwereld.
-ik ben al donkerder dan de meeste zendelingen die al langer dan een jaar in dit land zijn.
-Ik had al veel respect voor vrouwen. maar elke dag krijg ik weer meer respect. Je ziet zoveel vrouwen die knetterhard werken voor hun gezin en alles doen omdat hun mannen te lui zijn of liever sopi (drank) drinken.
-ik heb laatst iemand een zegening gegeven in een vol ziekenhuis en iedereen keek toe, gelukkig was iedereen respectvol en rustig. Was wel een beetje eng.
-niemand stopt het goede werk!


Tot zover deze Tori

Much Love uit SU

Elder Koenen

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Elder Koenen,
wat een bijzondere ervaringen en leerzame momenten. Ik denk dat jij met je talenten veel mensen zult kunnen bereiken en zegenen. Ik vind die tekeningen in ieder geval erg mooi! Ik ben benieuwd wat je met het zendingslogo gaat doen.
Veel sterkte deze week, het ga je goed :>)

Groetjes,
Lydia

Anoniem zei

Hoi ElderKoenen,
Heel koen van jou en al die honden, hebben ze al wat meer om in te bijten? En is het eten nog steeds lekker??
Hier alles ok. iedereen gaat goed.
het weer zit hier ook mee, warm en vochtig, maaar ik denk dat het bij jou wel vochtiger is.
Keep up the good spirit.....
groet Bernadette

Elder Rijken zei

he man, vet om je foto's te zien. Hier in zuid-afrika gaat alles goed man, joblin gaat naar rusland he haha. Ik was net optijd :P nee hoor grapje. Is het daar ook lekker warm gaaf hoor om je zop te zien. keep on the good work jonge!! Groejes en much love Elder Rijken