maandag 19 mei 2008

Waka bun pasi!











Kies de goede weg!
(choose the right!)



Ze hebben me gevraagd om het logo te maken van de zending in Suriname. Onder het logo komt de tekst; Waka Bun Pasi (letterlijk: Loop Goede Pad) Ook heb ik al veel schetsen van Christus kunnen maken voor mensen, om ze te bedanken voor hun hulp en ik heb een lid kunnen verblijden door de naam van zijn dochter op zijn nieuwe vissersboot te schilderen. Echt leuk dat ik gewoon kan blijven schilderen en tekenen tijdens mijn zending om anderen blij te maken.

Deze week was een week met veel ups and downs, dat is denk ik het zendingswerk overal. Soms kom je thuis en was de dag super en soms , tja, dan zit alles tegen. Er zijn mensen die heel fijn reageren en mensen die vrij lastig zijn. En de cultuur hier is ook een beetje 'no spang' (maak je niet druk). Dus vaak zijn de mensen niet thuis als we een afspraak hebben of zijn ze druk met iets anders. Agenda' s moeten nog uitgevonden worden hier. Het lastige er aan is dat we heel lang lopen soms, om bij iemand thuis te komen, want we hebben verder geen ander vervoer. En dat kan soms wel moeilijk zijn als het meerdere malen op een dag gebeurd.

Maar ja wel goede workout, vooral met al dat eten wat we krijgen. Deze week was echt bizar en aan de andere zendelingen te horen geen uitzondering. We hebben serieus maar één keer voor ons eigen eten hoeven te zorgen. Voor de rest zijn we de hele week door gevoed door andere mensen, en niet een klein beetje maar echt veeeeeeeeeeeel eten.

Ik wil iedereen bedanken die post gestuurd heeft, ik heb gehoord dat er wat post voor me gearriveerd is in Paramaribo. Dat ga ik deze week ophalen. We hebben een vergadering in Paramaribo en wat andere dingen die we moeten doen met alle zendelingen in Suriname. Met zijn 16en dus, en de president van de zending met zijn vrouw ook. Donderdag en vrijdag zijn we dus daar en krijg ik mijn post. Spannend!. Word ook een leuke dag, en iedereen is helemaal blij want daar eten we ook Mc Donalds!! Normaal niet zo mijn favo maar hier is het zeldzaam, dus zal me wel smaken denk ik.


Misschien denken jullie dat ik alleen maar grappige dingen meemaak en gekkigheid uithaal hier, omdat ik veel fun dingen schrijf,haha. Dat kan ik me voorstellen! Het werk hier is heel geestelijk en we hebben hele mooie dingen die we meemaken met mensen en onderweg. Het is alleen lastig om dat te beschrijven , soms zou ik willen dat jullie thuis mee konden kijken. Op sommige plekken en in sommige situaties, het is echt de moeite waard! Ook deze week hebben we veel goeds meegemaakt en wat bizarre dingen ook.

Sommige Hindoestaanse mensen hebben wat problemen met christenen. Zo waren we op een verjaardag uitgenodigd door een jonge onderzoeker. Haar moeder is Javaans en haar vader is Hindu. Ze zijn heel tof en geïnteresseerd. dus we kwamen daar en ze gingen ons meteen met voedsel volstoppen. Toen kwamen de opa en oma op de verjaardag van het meisje. Omdat het meisje met ons rond de tafel in de tuin zat, kwamen ze niet naar haar toe en zeiden ook niets tegen haar of ons. Ze keken vrij onvriendelijk. Ik zal jullie de echte omschrijving besparen, haha. toen verdwenen ze het huis in. Horen we later dat ze via het huis meteen weer weggegaan zijn, omdat ze christenen niet zo cool vinden. Ik heb me verontschuldigd, maar de vrouw zei dat we gewoon moesten blijven,want dat ze het recht niet hadden om zo te doen. We hebben gewoon mensen weggejaagd van een verjaardag!!! Beetje grappig wel.

Ook maken we veel dingen mee met dronken mensen op straat. Laatst kwamen we iemand tegen die niet met ons wilde praten, omdat hij gedronken had. Hij zei: Ik ben niet schoon nu, dus wil niet met jullie praten. Morgen bekeer ik me en dan praat ik met jullie. Ik zei hem dat hij zich nu moest bekeren en hij herhaalde mijn woorden en strompelde verder. We hebben er hard om gelachen, ook al was het ook een beetje triest. Er zijn veel problemen met drugs en alcohol bij de mannen hier, ook omdat cocaïne best goedkoop is. We gaan ze voeden met het goede nieuws en ze helpen hun leven beter te maken!

Ook word ik 's nachts opgegeten door muggen en zoveel dat ik een allergische reactie krijg en mijn been hard geworden was haha. maar dat komt ook wel weer goed.

We hebben veel goede en aardige mensen gevonden die veel willen leren en naar de kerk komen. Ik houd jullie op de hoogte van alles!

lobi liefde
krakti kracht
bribi geloof



Elder Koenen








2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig om te zien dat het zo goed met je gaat - Gaaf foto met die kleine krokodil! Bij ons gaat alles prima, ik ben bezig om een kunstwerk te maken voor mijn studie...ik weet nog niet of ik ga schilderen of beeldhouwen; in ieder geval zal het wel leuk zijn om te doen. Leuk dat jij nog je talent daar kan gebruiken: De plan van zaigheid tekening ziet er cool uit! Blijf genieten want een zending is zo voorbij...veel sucess!

D&C 18

Nathanael (groetjes van Tamara)

Randy zei

Yo Bro,

Heel goed bezig. In Apeldoorn alles cool. Met 6 designers in de mode en 2 DJ's hebben we een slow start, maar wel 8 gastjes die vol passie en overgaaf met @lise bezig zijn. We zijn onlangs bij BNN geweest waar de kids hun ogen uitkeken.

Het gaat echt leuk en de word spread zich steeds meer en meer. We komen ergens. Net als jij! We volgen onze dromen en we realiseren beide beetje bij beetje stukjes daarvan.

Miss you bro! Het ga je goed daar!