maandag 12 mei 2008

Bun Sani!



goede dingen!


het is hier echt heel goed. Het werk is het beste werk wat er bestaat!
Ten eerste bedankt voor al jullie leuke berichten op mijn weblog. Deze komen allemaal goed aan in mijn emailbox. Bedankt!

Ik heb een hele goede week gehad, al had ik het soms wel zwaar om met mijn collega mee te komen. Hij is heel snel en gewend aan de hitte. Ik echter niet en heb moeite om zo snel te wandelen de hele dag door. Het went gelukkig wel.

Veel dingen hier zijn echt heel mooi. Wat het hier lastig voor de bewoners maakt is dat ze echt niet veel verdienen. Wij zendelingen krijgen meer geld in de maand om alleen te eten, dan een volwassen man verdient met een fulltime baan om helemaal rond te komen met zijn gezin. De mensen werken heel hard voor heel weinig. Ze verdienen nog geen 200 euro per maand en de kosten voor eten stijgen elke dag. Het is wel moeilijk om dat te zien. Ook zie je heel veel vrouwen die alleen hun kinderen opvoeden. Om de één of andere reden zijn de mannen hier niet zo nuttig. In het algemeen lijken ze niet echt een steun maar eerder een last voor het gezin. Het is lastig om te zien dat ze dan ook nog wel de baas willen zijn over de familie en ze het verbieden om bijvoorbeeld naar de kerk te gaan. Daar moet ik nog mee leren omgaan zonder een beetje kwaad teworden haha.

De rest is schitterend hier. Het werk, de mensen, het weer en de natuur.
De mensen hebben verse vruchten groeien en geven ons er altijd van. Bananen vers van de plantage hier, mangos, papayas, ananas en allerlei fruit krijgen we zo van de mensen die het uit de tuin hebben. Ze zorgen heel goed voor ons. Zelfs al hebben ze helemaal niets, geen geld en bijna geen eten dan maken ze toch eten voor ons. Ze dringen het ons echt op en we moeten het van ze aannemen. En dan maken ze meteen zoveel dat we het eigenlijk niet op kunnen. Echt mooi van die mensen. De eerste avond dat ik hier was hadden de zendelingen hier een grap uitgehaald. We gingen eten bij een vrouw en ze hadden gezegd er extra pepersinte doen. haha. ik moest huilen en zweten en kon het niet op eten. Moesten ze hard om lachen natuurlijk!

Gisteren was het moederdag en konden we allemaal naar huis bellen. Het was heel leuk natuurlijjk om contact met het thuisfront te hebben en dat geeft iedereen weer nieuwe energie.
Omdat het moederdag was waren de vrouwen in de kerk blij om ons te voeden. We hebben wel 3 tot 4 maaltijden gekregen gisteren en zelfs werd er een ontbijt gebracht bij ons thuis. Zoveel eten dat we nog 2 dagen ervan kunnen eten. Wel bijzonder om dat mee te maken. Lekker ook! Hindoestaans, Surinaams en Javaans eten is het beste!!!! Op zo'n dag leer je ook nee te zeggen want ik kon op gegeven moment echt niets meer eten! haha

Hier zien we elke dag wondertjes en ervaren de invloed van de Heer in ons werk, de mensen staan heel dicht bij de natuur en bij de hemel daardoor. Ze krijgen heel makkelijk antwoord op hun gebeden en soms zelfs door dromen. Heel goed om dat zo mee te maken met deze pure mensen. Ik leer veel. Ook over mezelf, omdat deze mensen zo puur zijn dat ze als een spiegel zijn voor mij.

Het zendingswerk is nog beter dan ik had durven hopen en elke avond komen we voldaan en toch ook moe van het harde werken in broeierige temperatuur thuis en slapen we goed.

Groeten uit Su

van Elder Koenen

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha, volgens mij ga jij veel aankomen deze twee jaar! Aan de andere kant loop je het er weer af. :>) En de nodige vitamientjes pluk je zo van de boom...
Fijn dat je op moederdag naar huis kon bellen. Suriname klinkt als een hele bijzondere zending. Veel sterkte deze komende week!

Groetjes,
Lydia

Anoniem zei

Hoi Willem Paul,

dat wordt straks heel veel fietsen hier. Laats nog met een paar man door het bos geknald. Na anderhalf uur had ik het snot bijna voor de ogen. Is weer eens wat anders. We hebben het nog wel over je gehad op de fiets. Die jongens vonden het wel wat.
Verder heb ik nog twee nieuwe pakken gekocht bij Piet Zoomers. Je weet wel die leuke winkel. Alleen nu was detje erbij en ja dan komt er ook een passend overhemd en een passende das bij en dan nog eens. Gelukkig waren we in een half uur klaar. Alleen nu worden ze in de kerk allemaal zenuwachtig omdat het kennelijk zo'n verbetering is. Mijn oude grijze pak was toch niet zo slecht.

Je hoort het al. Het leven gaat hier over hele andere dingen.
Ik ben blij dat je het daar goed hebt. En dat je het leven en de cultuur van zo dichtbij gaat meemaken. Maak je niet meteen te druk over alles wat niet eerlijk is. Heeft tijd nodig.

Hopelijk krijg ik dit naar je toe gemaild.

groetjes Wim

Anoniem zei

Nog even ingezoomd op de foto maar die kaaiman wordt die uitgelaten of. En hebben ze scherpe tandjes? Volgens mij hoor je ook heel veel gekke geluiden van allerlei rare beesten in die wouden of niet. Nog niet bang geweest?

Wim

elderswart zei

Het Elder, goed om al die opbouwende verhalen te horen. Ik spreek je binnenkort in het Veld. ;)

Elder Swart

Christa zei

Hoi Elder Koenen,
Het is zo leuk om al je verhalen te lezen en je foto's te zien. Zo leer ik toch al een beetje het gebied kennen waar Mitchell binnenkort naartoe gaat en krijg ik een rustig gevoel van binnen. Je kent me niet maar ben Mitchells moeder en heb van hem al het e.e.a. over je gehoord. Alleen maar positief hoor! :) Ik wil je een hele fijne zending toewensen. Geniet van elk moment en koester alles wat je meemaakt. Het zal een geweldige en heerlijke tijd worden.

Groetjes,
Christa

Anoniem zei

Hey Willem-Paul,

Mooie en hilarische foto's heb je weer gemaakt :D. Wel stoer hoor zo'n krokodilletje vasthouden ;)
Ik lees dat de verschillen met Nederland groter zijn dan verwacht, maar daar raak je waarschijnlijk snel aan gewend. Hier is het gelukkig ook even mooi weer.

Bedankt en succes met alles en geniet ervan!

Tim

Anoniem zei

Snaap,
haha... Jij en pepper Te grappig... Tranende ogen, rode kop... en lachen natuurlijk!!

Super je verhalen op je blog.
Je heb goede week, oke...

En jaaa aanpakken die mannen daar! haha..

Anoniem zei

Hoi Willem-paul,

Nou we zijn weer op de hoogte hoor!
Wat leuk om al je reis ervaringen te lezen!
Geniet lekker van het land en van je werk!
veel liefs Marco,bianca en Amber

Anoniem zei

Hey, Brother.

Het is fijn te lezen dat het goed gaat.
Vind nog steeds dat je goed werk verricht, En dat dat ook nog lang mag doorzetten.
Hoop dat je nog vele mooie dingen mee mag maken, en dat je nog een hele goede tijd mag hebben.

GreetZzZ
Patrick
][v][

Anoniem zei

Hee wp!

Wat een super avontuur zeg! Bepaalde dingen zie ik zo voor me en ik kan zeggen dat het er dan goed uit ziet :-) Overigens jij met bril ziet er ook erg goed uit. Ik had er geen idee van dat je zo'n goed brillenhoofd hebt :-)

Overigens baal ik een beetje, want ik had al eerder een lang bericht aan je geschreven, maar die zie ik nu nergens terug.... heb jij het wel ontvangen?

Nu maar hopen dat je dit bericht wel ontvangt..

Take care en geniet!!!

Liefs Renate

Anoniem zei

Nou, ik heb er even op gewacht en nu staat het berichtje er inderdaad op, gelukkig... ;-)

Het is maar goed dat je zo goed te eten krijgt. Zeker met die hitte is het ook goed om de nodige zout binnen te krijgen, zodat je wat vocht vast houdt. Dat de mensen meer geven dan dat ze zelf hebben, verbaast me niks, maar is wel ontzettend vriendelijk. Verder wil ik nog even zeggen dat je volgens mij een goede beslissing hebt genomen en nu een onvergetelijk avontuur aangegaan bent. Mis je Nederland al een beetje of heb je daar helemaal geen tijd voor :-) Ik weet wel dat jij hier in elk geval gemist wordt ;-)

Overigens ben ik heel benieuwd of en zo ja hoe je verjaardag volgende week woensdag gevierd gaat worden :-)

Enjoy every day!

Liefs Renate