dinsdag 24 juni 2008

Mi de baka!








Ik ben terug!






Het was even vervelend die tegenslag van voedselvergiftiging. De mensen waren nogal bezorgd hier en ik werd naar de dokter gestuurd en moest met allemaal mensen bellen. Eén van de redenen was waarschiijnlijk dat het niet minder werd en dat mijn tong een soort zwarte gloed had, was wel een beetje vies. Als ik me niet zo slecht had gevoeld, had ik er een foto van gemaakt. Maar dat heb ik maar niet gedaan, aangezien ik het niet zo veel humor vond op dat moment. Het heeft 7 dagen geduurd maar nu is alles weer goed.

Ik heb veel geleerd, want in die tijd kon ik veel nadenken. Ik heb veel kunnen nadenken over hoe de kerk mijn leven veranderd heeft. En ik heb herinneringen gekregen over welke dingen echt veel zijn verbeterd. Daardoor ben ik weer helemaal top geconcentreerd en gemotiveerd voor mijn zending. Zo is alles voor een reden. Ook heb ik geleerd dat tegenstellingen noodzakelijk zijn. Zonder duister geen licht. Zonder pijn geen vreugde. EN zonder een lange tijd bijna niets eten geniet je niet zoveel van een bord lekkere PASTA als elder Koenen! Na 7 dagen kon ik weer een beetje vast voedsel eten. Was ik wel blij mee dus. Ik kreeg weer honger en heb echt een mega pan spaghetti en tomatensaus en (tja) kip gemaakt. Ik heb zoveel gegeten ik was even in de hemel, denk ik, want ik genoot er van zoals ik in tijden niet gedaan heb. Door zware tijden genieten we meer van de goede dus!!!!

Hier in de stad is alles anders. Maar ook erg interessant. Ik rij op een fiets en met een helm. Ik heb echt een toffe fiets gekocht van een lid die ze importeert uit de USA, beetje een chopperbike. Ook heb ik een mooie helm gekocht in Nickerie en die laten airbrushen daar met een afbeelding van een schilderij dat Human chain heet. Ik heb het logo wat ik gemaakt heb voor de Suriname Zending er ook op laten zetten! Is echt wel switi geworden hoor. Een beetje TE! Hier in de stad zijn veel stoere gasten die in groepjes staan. Ook op sommige plekken is het een beetje ghetto. Ze houden erg veel van bling, dus mijn fiets en mijn helm worden zowat van me af gekeken. Maar ik voel me veilig. Ik weet dat iemand me beschermt.

De kerk hier is wat verder ontwikkeld dan mijn vorige gebied. Daar was gewoon echt niets geregeld door leden. Zendelingen deden letterlijk alles! We moesten de muziek dirigeren, alle lessen geven en ook veel toespraken .......zo heb ik bijna alle soorten dingen gedaan die iemand maar kan doen in de kerk toen ik daar zat. Hier in Paramaribo in de kerk zijn er veel leden met functies die dat overnemen. Geeft ons als zendelingen meer ruimte voor het werk wat we eigenlijk komen doen.

We hebben een schitterend weekend meegemaakt. We hadden een grote vergadering maandag met onze zendingspresident die over 120 zendelingen in het gebied toezicht houdt. Hij was voor een aantal dagen in Suriname. Zondag zat hij bij ons in de kerk en hij gaf echt een mooie toespraak. Ik had het geluk om te mogen vertalen aangezien zij geen NL's verstaan, net zoals de meeste leden hun Engels niet. Dat was interessante ervaring.
Op zondagavond was echt het toppunt van de afgelopen dagen. Omdat President Robison hier was in het weekend wilde hij graag een grote bijeenkomst organiseren voor alle mensen van deze kerk in heel Suriname, in het grote kerkgebouw in het centrum . Er waren overal bussen vandaan gekomen en iedereen zat in de kerk. Ik voelde het al een beetje aankomen, aangezien ik hem in de ochtend al geholpen had met vertalen had ik blijkbaar de test doorstaan en aangezien ik de enige echte NLse zendeling was, die daar aanwezig was, werd ik gevraagd die avond alles voor de mensen te vertalen. Wel interessant om naast de President te staan voor zo'n volle zaal en alles te kunnen doorgeven aan de leden. Het was echt een goede toespraak over hoe leden van de kerk de zendelingen kunnen helpen met mensen vinden die interesse hebben. Zij kennen alle mensen en zijn de bevolking van het land en zo kunnen ze ons echt hiermee helpen. Iedereen was het ermee eens dat ze veel geluk hadden gekregen door de kerk en dat het inderdaad belangrijk was om het door te geven en anderen er ook over te vertellen. Aan het einde werd me gevraagd om mijn getuigenis en mijn bekeringsverhaal aan iedereen te vertellen. Is wel een goede introductie, lijkt me! Iedereen in Suriname van de kerk leiding kent me nu meteen. Was echt een hele mooie ervaring.
Als slagroom op te taart werd er nog door iedereen in de zaal gezongen en het koor van de wijk Suriname heeft het afgesloten met een super mooi lied. De meesten konden hun ogen niet drooghouden.

Het werk gaat weer verder.
Afgelopen dagen hebben we een vergadering met alle elders gehad en vandaag met zijn allen gesport. We zijn er weer helemaal klaar voor.
Nou, ik heb weer genoeg babbels zoals jullie zien. Alles is weer goed dus.

Veel liefs vanuit een chinese Cybercafe in Paramaribo.

Elder Koenen

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat fijn om te horen dat je weer beter bent! En een stoere helm heb je zeg! Tja, zendeling zijn is gewoon 'cool' :>) Veel succes met het werk in Paramaribo, het gaat je gewoon lukken!

Lydia

Unknown zei

blij om te horen dat alles weer loopt zoals het moet lopen,of fietsen in jouw geval.
een stoere fiets hoor,met helm.
je ziet er goed uit,hier net mijn verjaardag gevierd en uit het oude hart(40)wens ik je veel goeds en liefde toe,
xxx paulien

Anoniem zei

Alo Snaap,
Oke zoals verwacht, is er natuurlijk weer wat gebeurd met de post die je me hebt gestuurd. Ik zei tegen mij moeder kan je het naar mijn adres in amsterdam sturen,.. Dat deed ze gelijk vorige week maandag. Oke dit geloof je nooit,.. Het is niet aangekomen... Lees ik in de krant dat er brand is geweest, bij tnt post... Ik weet niet hoe het zit, of het er echt niet meer is of dat het gewoon later komt,..Maar de meneer zonder... is weer druk bezig!!:( Ik wacht nog steeds trouw.... hahah OP JE BRIEF!! Mijn moeder belt elke dag haha of ie is aangekomen... Ze is te grappig!
Goede week, En zet hem op! Ik ben blij dat je, je beter voelt.. Ik maakte me echt wel ff zorgen heeeee.....

Adios,..

PS
A great secret of success is to go through life as a man who never gets used up.
quote by: Albert Schweitzer

you see, pas goed op!