maandag 3 november 2008

Taigi Hemel Tata grantangi fu ala blesi

Bedankt Hemelse Vader voor alle zegeningen.



De maand November zal een hele bijzondere maand worden. We zullen extra ons best doen om onze dankbaarheid te laten zien voor al onze zegeningen door extra hard te werken. We hebben meteen een geweldige week achter de rug gehad. We hebben heel hard gewerkt en veel hulp gehad van de leden. Rayen, hij is 2 maanden geleden gedoopt, heeft afgelopen weekend de hele tijd met ons gewerkt dat was echt tof. Hij had toestemming om bij ons te kunnen overnachten, dus heeft hij fulltime zendingswerk gedaan voor 2 dagen. Hij vroeg meteen of hij weer aankomend weekend hetzelfde mocht doen, want hij vond het geweldig. Echt tof was dat. We hadden meteen een record aantal nieuwe mensen in de kerk. 8 mensen die van ons lessen volgen waren in de kerk op zondag. Dat was echt geweldig. De kerk was zo vol dat ik moest staan omdat er geen zitplaats was. Goed teken dus!



Afgelopen week was er weer eens een speciale feestdag. Elke week is er wel een feestdag, omdat er zoveel culturen hier zijn haha. Maar deze week was echt leuk. Het feest van de lichtjes, Dewali. Het is een Hindu feest en mensen steken bij zonsondergang allemaal lichtjes aan en zetten die in en buiten hun huis. Overal waar je komt zie je geweldilge mooie lichtjes en ook vuurwerk en alles.




Misschien denken jullie dat Elder Koenen papa is gewordendoor deze foto met een beestje. Het is een luiaard, een Loyre heet het. Echt gaaf maar wel een beetje eng zoals je aan mijn ogen kunt zien. Hun klauwen zijn erg groot en scherp en ze kunnen erg hard knijpen. maar deze is nog een kleintje en ik vond hem echt gaaf. Hij heeft echt een vriendelijke glimlach! haha
Iets wat ik echt leer de laatste tijd is dankbaarheid. Vooral voor de tijd die ons gegeven is hier op aarde. Zending is zo geweldig dat je niet wilt dat het voorbij gaat en nu is het al 1/4 voorbij. Dat laat je wel inzien dat er een tijd zal zijn dat het over is. Zo is het ook met leven. Het is een tijd van leven en van sterven. We zullen hier zijn voor een tijd en dan is het over. Die korte tijd die we hier op aarde zijn moeten we zo goed mogelijk besteden. Ook al zitten er dingen tegen, we moeten wel genieten van de dingen die mooi zijn. Ook al zijn er lastige en zware dingen, er is altijd iets moois om je heen, waar je van kunt genieten en dankbaar voor kunt zijn. Als ik na 2 jaar zending terug kijk, wil ik zien dat ik genoten heb van elk moment en niets verspilt heb door down te zijn of te balen van dingen of mensen die boze dingen zeggen. Zo wil ik na mijn zending ook leven................. genieten van elk moment en mijn zegeningen tellen.

Nog wat leuke weetjes:

-We hebben een familie en hun hond gered, door ze te waarschuwen dat er een slang snel hun huis naderde, nadat een auto hem geraakt had. De slang was helemaal wild geworden en we zagen hem de weg oversteken naar een huis met kindjes buiten. De slang was zeker 2 maal de lengte van mijn arm en 2 tot 3 duimen dik.....Groot dus. Door "Klopklop" te roepen kwam de man buiten en ik heb mensen nog nooit zo snel zien reageren op zendelingen, nadat ik zei dat een grote slang buiten z'n huis was. De slang had geen lang leven meer.

-Yu foer mi lolo : betekent je geeft me een punt hoofd. of letterlijk: je vult mijn casettebandje. is wakaman taal (straat taal)


Veel liefde uit Suriname

Het werk is mooi
De Kerk is waar

E. Koenen




1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Elder Koenen,

Hier een brief die ik vond in mijn hotmail, die waarschijnlijk mijn man naar mij heeft gmaild met de vraag of ik hem door wilde mailen.
Als ik dat nog niet heb gedaan dan bij deze en deed ik het al wel dan nu dus dubbel.Elder Willem Paul Koenen

De naam Willem Paul Koenen met de ‘’titel’’ Elder klinkt al heel goed! Eigenlijk ben je al een tijd Elder of in gewoon Nederlands een Ouderling van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.
Daarbij was je al een zendeling zoals alle leden in de kerk maar nu ben je een door het Eerste Presidium geroepen Voltijdse Zendeling.

Dat is helemaal waar!
We hopen echter dat het voltijdse ook in goede gezondheid en met vreugde ingevuld
kan worden! En wel in een prachtig tropisch gebied de ‘’West Indies’’ met o.a. Suriname. Landen met een pracht aan kleur en licht, dat zul je als kunstenaar zekerl waarderen.
De omgeving is prachtig én jij bent daar zendeling!. Een mooie combinatie om bij de mensen een tipje van de sluier op te lichten waardoor de kleuren en het Licht meer in
hun leven meer gaat betekenen.

Ja je bent een kleurig persoon en je hebt de roeping dat licht uit te stralen.
En wel het Licht van Jezus Christus. Vaak gaat dat op een bijzondere wijze.
Een van mijn eerste kontakten met het Evangelie was op straat, ik was nog scholier en met weinig geld moest ik mijn auto rijdend houden.
Dus lag ik vaak onder de auto te sleutelen.
Alleen mijn voeten staken onder de auto uit.

Ik werd aangesproken door 2 mensen die over evangelie begonnen terwijl ik onder de met bakstenen verhoogde auto lag. Terwijl ik sleutelde vertelde de onbekenden over Jezus Christus. Wat een plek om dat te doen…ik had wel wat anders aan mijn hoofd.
In de positie onder de auto en op straat ging de conversatie zeer luidruchtig verder en luisterde de hele straat mee. Dat gaf niet want toen ze al vertrokken waren en de auto gerepareerd was, kwam ik eronder uit en dacht erover na…het had indruk gemaakt.

Die personen waarvan ik alleen de schoenen zag hebben nooit geweten dat ik mij een jaar of wat later liet dopen in de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen de Laatste Dagen. Ze gaven wel de ‘’voorzet’’ die daartoe geleid heeft.

Een zendeling is er niet om te scoren met veel dopelingen, hij is er om de leden te trainen in zendingswerk. Natuurlijk zullen er dopelingen door zijn handen gaan maar het effect is veel groter dan men denkt. Daarbij wordt de eigen getuigenis versterkt en uitgebreid met nieuwe ervaringen. Want de mooiste geestelijke ervaringen worden opgedaan tijdens een zending, mits je luistert naar die stille zachte stem van de Heilige Geest. Dan zal het goed gaan met Elder Koenen!!!

Wij wensen je alle sterkte toe om de voltijdse zending te volbrengen, in goede gezondheid en met de vrije wil om de paden des Heren te willen volgen. Dat gaat meestal met vreugde, maar soms is de tocht zwaar en loeren er gevaren, maar dan kunnen boven menselijke prestaties worden gehaald om het doel te bereiken.
Een uitgestelde vreugde. En dat maakt ons leven zo mooi, zo vol ervaringen want we kunnen zelf die hoofdrol met vreugde invullen,… zoals de Heer met ons heeft bedoeld.

Alfred en Leidy de Bruïne,
Symfoniestraat 17,
7323kS Apeldoorn

Ik geniet van je stukjes die ik elke week lees. Geweldig dat je zo vrolijk bent en ik weet zeker dat je dat ook blijft.
Vandaag 5 novermber 2008 is iets opmerkelijks gebeurd: een afro-american is president van Amerika geworden. Zoiets had ik niet verwacht, maar veranderingen zijn de wereld niet uit en hij heeft juist gewonnen door een verandering te willen geven en daar was iedereen aan toe.
Ik hoop dat jij veel verandering brengt in Suriname door het evangelie. Heel veel succes en tot de volgende mail.

Zr. Leidy de Bruïne