zaterdag 19 april 2008

Howyadoin?

Het is alweer 2 weken dat ik hier zit. Elke dag spreek ik Engels en bijna geen Nederlands. Echt grappig dat je dan al last krijgt om te herinneren hoe je dingen zegt en schrijft in je eigen taal. Ze hebben me in een Engelse klas gezet, precies waarom weet ik niet maar ik denk dat het wel goed is. Als ik namelijk in de klas zou zitten met alle zendelingen die naar Nederland zouden gaan(alleen maar amerikanen), dan zou ik de hele dag bezig zijn met ze te helpen het te leren spreken en niet toekomen aan mijn eigen lessen .

Het grappige van de groep waar ik in zit is dat het allemaal zendelingen zijn die Engels moeten leren . We hebben zoveel nationaliteiten. We wonen ook allemaal in hetzelfde gebouw. Op de MTC wonen ook alle zendelingen. Nu ongeveer 2000 stuks! Het zijn 19 gebouwen en de meeste zijn 3 a 4 verdiepingen en lijken op een soort hotel. Op elke kamer slapen vier zendelingen met 2 stapelbedden. In onze groep zitten rond de 60 zendelingen uit 24 verschillende landen en met 12 verschillende talen. Echt super cool, mexicanen, brazilianen, argentijnen ,samoa, tonga, peru, tahiti, frankrijk en noem maar op. Een groot feest soms als we 's avonds thuis komen. Laatst waren de brazilianen allemaal hun volkslied aan het zingen in een kamer en we hebben afgelopen avond met zijn allen op de gang een lofzang gezongen. Was echt tof om zoveel verschillende soorten cultuur en mensen toch een eenheid te zien vormen.

Elke dag is het hier een stuk leuker en heb ik het er meer naar mijn zin. In het begin was het wennen om zo druk te zijn en niets voor mezelf te kunnen doen. Ook moest ik wennen aan de hoeveelheid lessen die ik had. Maar het is gewoon wennen en nu geeft het me vooral kracht. Er worden echt hele goede lessen gegeven en ook hele goede peptalks en toespraken. Ook als we met alle zendelingen samen komen is het echt onvoorstelbaar. Stel je voor 2000 zendelingen in een zaal die allemaal het zelfde zingen. Verbijsterend!

We hebben een jongen uit Afika in de klas en hij is een beetje de clown van ons allen. Elke dag zitten we ook in een ruimte met allemaal pc's en dan gaan we 1,5 uur lang bellen naar mensen die dingen besteld hebben van de kerk en checken we of ze het ontvangen hebben. Soort Callcenter dus. Zo grappig..... hij praat een beetje onduidelijk en hij moest laatst een paar keer zichzelf herhalen, omdat mensen hem echt niet konden verstaan. Te Grappig.
Het ging zo:
Hey howyadoin, (dit konden ze niet verstaan dus moest hij uitleggen wat hij zei)
Toen wou hij weten of het mooi weer was en zei hij:
Hey is Sunshine there? (de mensen dachten dat hij een persoon bedoelde en dus moest hij dat ook weer herhalen en uitleggen) te bizar.
Ik lag dubbel van het lachen en rende de klas uit omdat ze het anders zouden horen. haha.

We gingen laatst naar de tempel. En die staat in het dal waar de mtc ook staat. Het was zo mooi dat het leek alsof ik in de film zat.
Stel je voor, een dal wat omringd wordt door bergen die soms zelfs bedekt zijn met sneeuw. Blauwe hemel en een schitterend wit gebouw. De tuin van de tempel is ook zo super mooi aangelegd. Het was echt een heel apart gevoel om daar te staan en rond te kijken . Vooral omdat het die dag ook echt super mooi weer was met een warme zon en alles wat je maar wensen kunt.

Ik heb mijn ticket wanneer ik hier vertrek en dat zal de 28ste zijn.

Als ik in Suriname ben, komen hier ook foto's op te staan. Dat lukt helaas niet vanaf hier.

Much Love

Elder Koenen

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De 28e vertrek je alweer uit de MTC, goh wat gaat dat snel! Maar ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. De MTC en je medezendelingen kunnen je zoveel hernieuwde kracht en motivatie geven, maar je maakt ook hele grappige dingen mee. Wat geweldig moet het zijn om met 2000 jongelui samen te zingen! Ik wou dat ik het kon meemaken :>)

Groetjes,
Lydia

Simon zei

Hee WP, doe je best daar. We denken aan je en goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Doe de groeten aan Kadan Bradley en de rest! Hier gaat alles zijn gangetje en ow ja, ik heb je alweer ingeschreven voor het volgende Freekick seizoen! ;-)

Anoniem zei

Heey Willem-Paul,

Goed om te lezen dat het goed gaat en dat je alweer typische avonturen hebt beleefd. Ook mooi om te lezen dat je alweer nieuwe/mooie ervaringen hebt opgedaan. Wel lange zware dagen zie ik, succes daarmee, maar er wordt ook alweer veel gelachen ;)
Veel spirit gewenst met alles en ik kijk uit naar de foto's!

Groeten uit het altijd zonnige Eerbeek, Tim

Unknown zei

hé lieverd,wij hopen dat je een goede vlucht naar suriname hebt,ben blij te lezen dat je het naar je zin heb en we vinden het fijn dat we op deze manier op de hoogte gehouden worden,heel veel dikke knuffels van rob,paulien,lotte en sanne,xxx