maandag 15 maart 2010

wie zijn leven verliest voor Hem zal het vinden



Ik ga eerlijk zijn, zoals de Surinamers zeggen: "Ik ga niet voor je jokken."
of ik ga niet voor je liegen want dat mag niet.

De tijd is een beetje vreemd aan het worden. Het is nu voor mij het tijstip dat ik probeer niet teveel na te denken en te denken wat ik voel allemaal, maar ik probeer echt mezelf pushen om meer te geven dan ooit tevoren.
Ik houd van de schrifttekst in de bijbel. Wie zijn leven verliest voor Hem, zal het vinden, wie het probeert te behouden zal het verliezen.
Daarmee gecombineerd is de volgende tekst uit het Boek van Mormon veel van toepassing voor mij ook. 2 nephi 28:30 Die open staan om meer te ontvangen zal meer gegeven te worden, maar diegene die denken al genoeg te hebben en niet meer nodig hebben, van hen zal weggenomen zelfs alles wat ze al hebben.

De teksten zijn niet helemaal nauwkeurig, omdat ik mijn schriften niet bij me heb maar de strekking is hetzelfde.

Zelfs al heb ik al zoveel geleerd en gekregen op mijn zending, ik moet open blijven staan tot de laatste seconde om meer te leren en te geven en open te staan. Ik hoef niet te denken het is wel mooi geweest zo en tevreden zijn. Op dat moment ga ik niet meer vooruit en zoals we lezen zal ons zelfs alles wat we al ontvangen hebben worden afgenomen.

Ik had als gesteld voor mijn zending alles te geven, en dat betekent het voor mij om mijn leven te verliezen voor Hem. jezelf vergeten zonder veel eigenbelang en niet te denken aan thuis en andere zaken die niet van toepassing zijn. Het heeft me zoveel gebracht. Meer dan ik ooit zou kunnen verwachten en veel wat niet te koop is met geld.

We onderwijzen een vrouw van ongeveer 65 jaar oud. Ze heeft een heel moeilijke naam dus noemen we haar zuster ESDEE. Ze is echt leuk. De eerste keer dat we met haar spraken zei ze dat ze oud was en niet meer hoefde en het te laat was te veranderen. Maar toen gingen we met haar een boodschap delen en bidden met haar, we kwamen vaker terug en lazen we uit de schriften. Ze was in de Kerk gisteren en hield heel veel ervan. Ze had een warm gevoel zei ze en ze wil graag binnenkort gedoopt worden. Ze vroeg of we deze week nog langskwamen om haar te helpen met haar voorbereiding daarop. Een heel leuke ervaring.

Gisteren was een zogenaamde payday zoals ik dat noem. Een dag waarin je ziet waarvoor je het allemaal doet. Tijdens een grote vergadering met alle gemeentes samen waren er mensen die pas gedoopt waren die hun getuigenis mochten delen. 2 van onze bekeerlingen, Enrique en Gilliano hadden die van hun gedeeld. wow. Dat was een mooi moment en iedereen was onder de indruk van ze en vroeg of ze ook op zending gingen, omdat ze een zeer sterke getuigenis hadden gedeeld. Het was een zeer goed gevoel en een bevestiging dat het werk vooruit aan het gaan is.

Ik ben zeer dankbaar voor dit mooie werk en voor de tijd die ik gekregen heb om te bekeren van fouten die ik maak. Vaak zijn de meeste fouten die we maken, de dingen die we niet gedaan hebben in plaats van die we wel fout doen. Dat is lastig om te zien en heel belangrijk om te veranderen. De Heer toont zijn genade als wij ons best doen en alles doen wat we konden doen.

Ik weet dat het werk waar is en ben blij om hier te zijn.

Ook een beetje meer nog omdat het hier lekker warm is en niet sneeuwt!:)

e. koenen

1 opmerking:

Tim zei

Willem-Paul

Ik las dat je ziek bent geweest, alweer helaas. Je hebt de afgelopen 2 jaar af en toe hard gedanst in de regen, maar de mensen om je heen dansten met je mee als ik alle verhalen lees en foto's zie. Nog maar een paar weken en jouw zending is alweer voorbij. Ik ga heel blij zijn om jou weer te zien, maar ik besef ook dat de mensen in jouw omgeving in Suriname jou gaan missen. Je hebt zoveel mooie dingen gedaan en de mensen laten lachen. Daar ben ik inmiddels van overtuigd. Ik wens je een snel herstel toe en een mooie laaste tijd van jouw zending met veel kracht en liefde.

Tim