maandag 25 augustus 2008

Moeite maken!!








Op de website van zuster Robison, de vrouw van onze zendingspresident, kun je slideshows van foto's in deze zending zien. Als je het geluid aan zet, kun je ook de muziek er onder horen, wat een echte aanrader is! Ook zijn er foto's van haar te zien die ze van ons gemaakt heeft tijdens de zoneconferentie van vorige week maandag.

1000!

Aankomend weekend zal het 1000e lid in Suriname gedoopt worden en lid worden van de kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Dat is wel een mijlpaal natuurlijk en we zijn erg enthousiast!


Ook zullen we deze week horen wat er gaat gebeuren met de overplaatsingen. Zal ik naar Guyana gaan of zal ik een nieuwe Elder gaan trainen?? Je weet maar nooit....afwachten dus.
Is wel een beetje spannend , maar ik heb wel het vertrouwen dat het zal gaan zoals het hoort te gaan. Mijn collega en ik zijn nu 2 overplaatsingen bij elkaar en dat is al weer bijna 3 maanden...24 uur per dag samen (minus de toiletbezoekjes) Je merkt dan wel dat je een bepaalde eenheid gaat vormen, en soms lees je elkaars gedachten. Vaak denken we op het beplaade moment aan de zelfde dingen. Grappig is dat ;) Uitdagingen zijn er natuurlijk altijd , maar daar leren we alleen maar van! Soms tel ik even tot 10, en soms tot 100, haha. Dat gebeurt gelukkig bijna nooit en het werk gaat geweldig hier!


We hebben een aantal nieuwe mensen gevonden en vooral een aantal jongeren, dat is echt tof! Gisteren heeft een jongen van 21 de kerk bezocht, nadat hij de hele nacht had gewerkt als Security. Echt een teken van moeite maken! Die zin hoor je hier trouwens vaak: " Ik ga moeite maken" Meestal het antwoord op onze uitnodigingen om te gaan lezen in de boekjes, die we achterlaten of om er over te bidden en om de kerk te bezoeken. " Ik ga moeite maken", betekent in het Surinaams gewoon "NEE" natuurlijk. Wij zeggen dan, proberen bestaat niet. Er bestaat alleen DOEN of NIET DOEN...Zoals jullie zien probeen we de wereld beetje bij beetje te veranderen. Wat vrij lastig is, maar we maken wel moeite!!





Shirley die vorige week gedoopt is en lid van de kerk geworden is, heeft wel een mooi voorbeeld gegeven van moeite maken! We bellen haar zondag ochtend altijd wakker om 8 uur, omdat ze nog geen wekker heeft en mijn collega, Elder Shakespear is dan haar wekker. Ze zei dat ze geen geld had voor de bus en helaas konden we niemand vinden om haar op te halen. We vroegen haar om toch een manier te zoeken om de kerk te kunnen bezoeken. Om 10 uur was ze helaas niet in de kerk, maar 20 minuten later was ze ineens wel binnen..... Ze was komen lopen!!!



Het was al flink warm in de ochtend en ze heeft een wandeling van ongeveer 1,5 uur gemaakt om de kerk te bezoeken. Dat was wel een mooi voorbeeld van moeite maken!! Verder doen we veel moeite om mensen aan te spreken en we hebben geluk dat we vaak op de juiste plek op de juiste plaats zijn. Het is mooi om te merken dat we slechts instrumenten in de hand van de Heer zijn. Wanneer we gehoorzaam zijn en de regels van de zending naleven is het echt te merken dat we te gebruiken zijn en worden we door kleine wondertjes gestuurd en zien we dat we echt succes hebben. Succes is niet altijd in cijfers uit te drukken maar vaak is het te merken aan hoe we ons voelen en wanneer we voelen dat de Heer ons echt gebruikt. Dat is een teken dat we nuttig zijn, dat is echt succes.

Dat was alle moeite van elder Koenen weer voor vandaag.

Bedankt voor alles, vooral de leuke brieven van iedereen!

Elder Koenen
Paramaribo City.

1 opmerking:

Anoniem zei

Elder Koenen, het is echt geweldig om te lezen hoe het werk verloopt in Suriname! Jullie werken door middel van de Heilige Geest, en dan gebeuren er wonderen :>)
Succes met de overplaatsingen, ik weet zeker dat waar je ook zult zijn, je goede dingen tot stand kunt brengen. Ik zie ook erg mooie tekeningen op je weblog, die van de droom van Lehi vind ik sprekend. Keep up the good work!

Groet,
Lydia