woensdag 13 augustus 2008

Alles!


*********************************

Ten eerste, Mama gefeliciteerd met je verjaardag! 11augustus! iedereen die dit leest mag happy birthday voor mijn moeder zingen als ze dit lezen. Dan voelt het toch voor haar alsof ik nog daar in Nederland zit!

*********************************


Ik weet niet hoe het komt dat we zoveel vallende sterren zien maar sommige zijn echt geweldig mooi om te zien. We zagen er laatst eentje die echt een ontzettend lange staart had en langs de hemel naar beneden viel. Het schouwspel duurde langer dan 5 seconden. Toen hoorden we iemand achter ons roepen " alles! ". We moesten echt lachen hoor:) Was een goede wens natuurlijk! Helaas heeft de persoon het hardop gezegd, waardoor het jammer genoeg niet voor hem uitkomt!

Onze wensen komen elke keer weer uit. Het werk gaat goed en de mensen die we tegenkomen verbazen ons zo dat onze mond soms openvalt. Als alles goed gaat worden er komende zaterdag 2 vrouwen gedoopt. Beiden hebben ze vele veranderingen doorgemaakt om gedoopt te kunnen worden en we hebben zoveel respect voor ze. Het is mooi te zien dat mensen een geloof ontwikkelen waardoor ze verslavingen overwinnen en relaties doorbreken die niet goed voor ze zijn. In een land met zoveel armoede is dat nog een extra grote uitdaging voor mensen om het te wagen in hun eentje te proberen te gaan betalen voor alles.

Een vrouw die Marijke heet is een bosland creoolse. Eigenlijk een Oakaanse vrouw, een stam uit het binnenland. Met haar hele familie en 4 kinderen woont ze in een houten huisje. Haar ouders en zus wonen er ook. Van haar wonen er ook een paar extra kinderen bij in het huis. Het is echt ontzagwekkend te zien hoe hard die mensen werken en altijd vrolijk en aardig zijn. Ze heeft veel stappen genomen om nu gedoopt te kunnen worden en ze heeft echt veel geloof waar ik zeker van leren kan. Afgelopen zondag was ze in de kerk en ze vroeg of ze iets mocht vragen. Ze vroeg me echt heel voorzichtig of ze misschien 10 srd mocht lenen (rond 2 euro), ze had niet genoeg eten en zou me dinsdag terug betalen. Ik heb haar ( met een gebroken hart)uitgelegd dat we als zendelingen niets met geld mogen doen met mensen. Ze begreep het een beetje, maar ik voelde me wel slecht want ik wou haar zo graag helpen. Mijn collega had ik het verteld en hij had veel gebeden voor haar hoorde ik later. We gingen die middag bij haar langs en tijdens de les kwamen er ineens wat jongetjes aanlopen uit de buurt. Ze waren van indiaanse afkomst en hadden tassen vol met bakjes eten. Ze gaven er van aan iedereen en nog een extra bakje voor het gezin waar we waren. Het was over van de dag er voor, dat was een feestdag was voor de inheemse bevolking. Wat een wonder. Ze waren nu geholpen met eten!! Gebed helpt echt. Hemelse Vader zorgt echt voor iedereen en vooral als we geloof hebben! Ik was zo opgelucht want ik had echt een naar gevoel gehad de hele dag, omdat ik haar nietn had geholpen met geld.

Ik heb nog een tekening gemaakt over een droom in het Boek van Mormon (wie het boek wil hebben kan het bestellen op de site van de kerk). Het is de droom van Lehi over de Boom des Levens (1 nephi 8) Het verhaal gaat over een Boom met een vrucht die de liefde van God voorstelt. De mensen die ervan nemen voelen het grootste geluk. Om er te komen zul je over een smal pad moeten lopen met veel opstakels en afleiding. Ook zal er veel mist optrekken. Daardoor is het alleen mogelijk is om erdoor te komen door vast te houden aan de ijzeren roede. De ijzeren roede stelt het woord van God voor, dat onbeweeglijk en oneindig is. Als we daaraan vasthouden kunnen we het redden. Dit betekent dat we Christus moeten volgen in alles en dat we dingen doen om het woord van God in ons leven te krijgen zoals de kerk bezoeken, te lezen in de Schriften en natuurlijk te bidden. De mensen die afdwalen komen op minder mooie plekken zoals een rivier waarin ze verdrinken of ze verdwalen in de woestijn. Het grote gebouw stelt de wereldse dingen voor. Alles wat mooi is maar niet eeuwig blijft. Het stelt ook de hoogmoedigheid voor van mensen die zich meer voelen dan anderen. Ze wijzen naar de mensen die van de vrucht nemen en lachen ze uit. Vele mensen lopen naar dit gebouw! Dit gebouw zweeft boven de grond en er zal een dag komen dat het valt. De val ervan zal groot zijn!Kortom........Volg Christus en er zal veel geluk zijn!

Weer heel veel groeten uit een belachelijk warm Suriname!


Elder Koenen

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Willem-Paul,

Goed om nog steeds te lezen dat het goed gaat en dat het werk daar ook voorspoedig gaat. Ik zie ook dat je je talent voor tekenen nog zeker niet verloren bent! Mooie tekening. Met mij gaat het ook goed, ik begin binnenkort met werken en heb er zin in. Veel succes en voorspoed met alles en doe goede wensen met al die vallende sterren ;)

Groeten van Tim(merman)

Anoniem zei

Elder Koenen..
Wat een belevenissen weer! Ik moet zeggen dat het me erg heeft geraakt Koenen's weekly paper, deze week!Wat een bijzonder land waar je aan het dienen bent!! Ik weet zeker dat je daar hoort te zijn op dit moment.. Ik heb je ook echt veel te vertellen maar ik zal zo wel een brief naar je schrijven...Ik ben nu toch al over mijn eigen persoonlijke limiet heen voor post naar elder Koenen.. haha ;).. Stiekum baal ik een beetje dat ik verloren heb...hahaha..Balen op een goede manier ofcourse..:)Ik kan niet geloven dat je al zo lang weg bent, de tijd gaat zo snel, dus gebruik daar elke minuut! Oke, ok, je mag af en toe even pauze om wat te eten... hihi!! Doe de groeten aan Marijke van mij (wat een bijzondere vrouw moet dat zijn) Doe je best!..En wees voorzichtig...

Serena