maandag 20 juli 2009

Roddelpraatjes (Mondkrant)







(Deze bijdrage voor het blog heeft Elder koenen vorige week woensdag al gestuurd, sorry dat ik het niet sneller heb geplaatst. Vandaag dan warschijnlijk een dubbel verhaal!)
ik heb lang getwijfeld om dit verhaal te vertellen omdat ik niet houd van negatief nieuws. maar ik denk dat het nodig is om te vertellen. zoals jullie weten is het belangrijk om je tegenstander te kennen. iedereen die sport of spellen speelt weet dat je kans om te winnen verhoogd wanneer je meer over je tegenstander weet.
onze tegenstander in dit leven is niet een mens (tenzij wij het zelf zijn), maar het is de sluwheid en gniepigheid van de duivel die wil dat wij ongelukkig en miserabel zijn zoals hij zelf.
ik wil een klein plaatje schetsen van iets waar hij goed in is. En dat is angst kweken door de harten van mensen op te hitsen en het te laten verspreiden door roddelpraat.
dit is iets dat het werk van de Heer al geruime 2 weken tegenwerkt en sommige van onze collegas moeilijke situaties geven.
Hier in Nickerie trouwens helemaal geen last van omdat die praatjes niet zo snel overvliegen aangezien we hier in een soort van luchtbubbel leven helemaal afgezonderd van de bewoonde wereld. letterlijk en figuurlijk. na een bezoek aan de stad heb ik een beeld gekregen van het probleem daar. ik zal het even voor jullie schetsen.
dit is de tori:-verhaal 1:er is een zwerver door vreemde mensen onthoofd en dat is helemaal niet mooi, vaker zijn zwervers de laatste tijd vermoord.-verhaal 2: er zijn mensen in zwarte kleren in zwarte autos die kinderen ontvoeren bij scholen in de buurt en lokken ze met vruchten of snoepjes.
dit zijn beide ware verhalen en zijn helemaal niet leuk. zeer triest en bezorgend en verschrikkelijk zelfs.

-dit is wat er gesproken word in heel Paramaribo en wat geloofd word op veel scholen en sommige buurten als waar beschouwd:verzonnen verhaal: mensen denken dat er in het binnenland een blanke man is die hoofden van kinderen en van christenen verzameld. verdere details die verschrikkelijk zijn zal ik even besparen. De mensen denken dat hij zijn hulpjes stuurt in de stad om die kinderen en andere christenen te lokken en te ontvoeren en dan zijn plan helpen. dit klinkt verschrikkelijk maar nog verschrikkelijker is dat mensen dit verzonnen verhaal geloven en letterlijk angstig zijn. ze denken dat de witte mannen op de fietsen (wij dus) zijn hulpjes zijn en onze collegas in de stad hebben hiermee te maken, ze worden uitgescholden voor sekte overal en mensen waar ze mee spreken willen niet meer met ze spreken wanneer ze deze praatjes horen. vreemde situaties zijn er aan de gang.
ik vertel dit verhaal om duidelijk te maken hoe de tegenstander werkt. door praatjes en angst in mensen hun hart te brengen en daardoor het werk van de Heer tegen te gaan. Weet dat het werk van de Heer niet kan gestopt worden en dat het goede altijd overwint. licht drijft duisternis altijd uit en niet andersom, hoop en geloof verdrijft angst altijd en niet andersom. Het werk is waar en God leeft.
Ik heb een sterke getuigenis van het Herstelde evangelie door de profeet Joseph Smith. Het Boek van Mormon is waar en samen met de Bijbel hebben we onze basis voor het eeuwig leven. We kunnen ons leven veranderen altijd, alleen door de verzoening en het grote offer van Jezus Christus.
Ik ben zeer dankbaar voor al jullie steun. ik heb veel pakketjes gekregen. zoveel dat ik dacht dat het kerstmis en mijn verjaardag en sinterklaas was op 1 dag!
bedankt dat heeft me gevult met de verzekering dat veel mensen me steunen en geeft me veel brandstof om door te gaan.
foeroe lobi.
e. koenen

Geen opmerkingen: