maandag 12 januari 2009

Faya a Baka!




Het vuur is terug!

Vele wonderen gebeuren nu ook in dit switi gebied! Het is on fire!
We hebben mensen gevonden die al eerder waren onderwezen, maar door omstandigheden geen contact meer hadden gehad daarna. Ook familie van Phillip en Gloria, de indiaanse familie, zal gedoopt worden deze vrijdag. Aankomende vrijdag zal een vrouw van 20 en een man van 76 gedoopt worden, Simone en Simon. Nee, ze zijn geen familie haha! De man is een Guyanese, indiaanse man en de vrouw een Creoolse studente. We hadden haar gevonden door in dokumentatie van ons gebied te zoeken. We hadden wat dingen gevonden en hebben ze bezocht. We zouden eerst met haar broer Mark praten, maar het ging niet door. Toen konden we met haar zitten. Ze vertelde ons een beetje dat ze vroeger gestudeerd had met de elders, meer dan een jaar geleden. Ze had het Boek van Mormon nog steeds en nadat het contact met de elders was verbroken, door problemen thuis, was ze zelf doorgegaan met studeren en het lezen ervan. Dat was echt leuk om te horen. We hadden echt een leuke les en ze had meteen gezegd, dat ze nog steeds gedoopt wilde worden. Deze week zal dat dus gebeuren. Echt een wonder.

Ook de oom van de 2 kleine meisjes, die hun getuigenis hadden gedeeld zal gedoopt worden. Vele jaren geleden was hij gedoopt, in het indianen dorpje Albina, door een andere kerk. Hij begreep niet zo goed, waarom hij nog een keer gedoopt moest worden. We hebben hem verteld over de Herstelling van het Priesterschap en toen begreep hij het beter. Het is lastig voor hem, omdat hij 76 jaar is en geen Nederlands kan en dan kan hij ook nog niet niet lezen. Zo gaat het veel met Guyanese mensen, zelfs al zijn ze 34 jaar in Suriname!! Hij is zo geestelijk en nederig en daarom had hij een antwoord ontvangen door de Heilige Geest. Mijn collega had hem uitgenodigd om te bidden en de Heer te vragen of hij nogmaals gedoopt moest worden. Hij vertelde ons dat hij een heel warm gevoel had gekregen, hij voelde een heel gelukkig gevoel in zijn hele lichaam waardoor hij wist dat het een goed ding was om deze stap te maken. Hij is enorm enthousiast om die stap te gaan maken.

Afgelopen week was ook echt geweldig. Zuster Marina Dongo werd gedoopt. Ze heeft een zus wonen in Nederland, Zoetermeer, Lucille. Vlak voor mijn zending ben ik eenmaal in Zoetermeer geweest en toen was haar zuster, die net gedoopt is, op bezoek in NL. Ze vertelde me de eerste keer dat ik hier in Suriname bij haar was, dat ze me gezien had toen ik daar op bezoek was, omdat ze toen ook in de Kerk zat daar in Zoetermeer. Echt leuk! Na een lange tijd de kerk onderzocht te hebben heeft ze de keuze genomen om een verbond met de Heer te sluiten en gedoopt te worden. Ze voelde zich achteraf echt heel prettig vertelde ze iedereen. Ik had de grote eer om haar te mogen dopen, we moedigden haar aan om iemand te kiezen die zelf in Suriname woont, maar ze bleef aandringen dat het één van de elders moest zijn. Ze had erover gebeden en ik vond het echt leuk dat ik de eer had om haar te mogen dopen. Het is altijd mooi om een instrument te zijn om zulke verordeningen te mogen verrichten.

De indiaanse familie laat vaak mijn hart smelten, als ze vertellen hoeveel geluk ze voelen nu ze naar de kerk gaan en gestopt zijn met roken en alcohol. Hun hele gezin is er door veranderd. Ik wilde ze uitnodigen om gezinsavond te houden elke maandag en toen vertelden ze me dat ze al 5 maal afgelopen week in de avond zoiets hadden gedaan. De kinderen en de ouders hadden elkaar over God verteld en hun getuigenis met elkaar gedeeld. Op die momenten kun je alleen maar verbaasd en dankbaar zijn. Vooral als ze de meest oprechte en pure gebeden uitspreken, terwijl ze zeggen dat ze niet weten hoe ze moeten bidden en hun eigen gebed maar verzinnen. Echt opbouwend en leerzaam. Op zending word je vaak zelf onderwezen door de mensen die hun geloof aan je laten zien!

Foeroe Blesi!

grantangi!

lobi!
e. koenen

Geen opmerkingen: