maandag 13 oktober 2008

Iem sabi!



iem sabi!

iem sabi?

Wat betekent dat, man?

Je moet het weten!

N, ee als ik het wist vroeg ik het je niet toch?

Je moet het weten!

.......

dus dat.

iem sabi = je moet het weten.

(waargebeurd verhaal uit het leven van elder Koenen)

Lawlaw sani! (gekke dingen)

Naast het serieuze zendingswerk moet er ook tijd zijn voor lauwe sani (gekke dingen)
Zoals op de foto te zien is, redde ik Rayen van een verschrikkelijke dood. Ik kan hem nog net bevrijden uit de mond van een Grote Kaaiman in zijn achtertuin. Zijn moeder was me heel dankbaar!! ;)




Genoeg gekheid.

Eigenlijk was dit één van de meest geestelijke weken in mijn leven ooit. Enn paar hele bijzondere ervaringen.....eerst de feiten. Elder Mecham word overgeplaatst naar Guyana (engels sprekend). Hij is wel opgelucht, denk ik. Mijn nieuwe collega word Elder Shroath.
Na 4 weken heel hard werken, en helaas voor mijn collega en mij, vooral veel alleen praten door mij, was ik toch wel erg moe. Daardoor ben ik, denk ik, behoorlijk ziek geworden afgelopen week. Echt niet normaal. 24 uur lang braken, het was echt geen pretje. Ik voelde me verschrikkelijk maar vele mensen hebben hun best gedaan me te steunen. In de avond lag ik op mijn kamer en mijn collega liep even de kamer in om wat te pakken. Toen vroeg ik hem of hij mij een verhaal wilde vertellen. Hij keek me een beetje verbaasd aan en zei"moet ik nu meteen geinspireerd zijn?" Ik vroeg of hij me een verhaal wilde vertellen om me beter te laten voelen. Een verhaal waar hij in zijn leven had gevoeld dat de liefde door de Verzoening van Christus hem gesteund had, toen hij zich slecht voelde. Hij dacht even na. Hij vertelde me over een verhaal wat niet zo belangrijk is om nu helemaal te vertellen en bovendien was het persoonlijk. Hij vertelde hoe hij voelde dat de Heer hem troostte en er voor hem was, toen hij het echt nodig had. Op dat moment vulde de kamer zich met een warme gloed. Niet een warme temperatuur, maar een warmte van troost, rust en vrede. Tranen schoten in mijn ogen en gelukkig was het licht uit dus vond ik het niet zo vervelend. Ik wist dat de Heer mij troostte en wilde laten weten dat Hij er altijd is voor iedereen. Door zijn verzoening heeft hij begrip voor onze pijnen, zwakheden, tekortkomingen, zonden en veel veel veel meer dan we ons kunnen voorstellen. Ik ben heel dankbaar voor wat hij voor ons allemaal heeft gedaan......uit puur en alleen liefde, niets anders was zijn reden.

We hebben nog vele wonderen gezien afgelopen weekend. Collega's hadden 5 dagen geleden een vrouw ontmoet, die heel blij was met de boodschap die zij brachten. Ze hebben haar elke dag onderwezen en ze wilde graag gedoopt worden. Zo graag, dat ze eigenlijk zondag na de kerk al gedoopt wilde worden. Dit was dan ook het doel. Ze hebben er hard voor gewerkt met haar. Ze was helemaal voorbereid en wat normaal weken duurt is bij haar in 4 dagen gegaan. Ze was helemaal open voor alles en was gewillig alles te volgen. Geen bezwaren, geen problemen. Het was wel nodig dat ze zondag naar de kerk zou komen en bij het avondmaal zitten. Dat was een vereiste om te mogen gedoopt worden. Nou, hier komt de tori: Zondag ochtend. Onze gemeente president, de liefste man maar soms een beetje verstrooid, had de bekertjes vergeten voor het water. En zo erg vergeten dat ze op waren, dus we konden nog niet beginnen. Hij snel iedereen bellen en iemand zou met de bromfiets wat gaan ophalen. Ik was een beetje overdekop en dacht boi, waarom is hij het vergeten, nu zijn we te laat voor de dienst! We gingen het begin van de dienst 30 min later opschuiven. De desbetreffende mevrouw kon de kerk niet vinden en kwam te laat in de kerk. Ze had het niet kunnen vinden. Het was omdat wij buiten de kamer stonden te praten op de 1ste verdieping, dat zij onze stemmen had gehoord vanaf de straat. Daarom was ze naar binnengelopen om te vragen waar de Kerk was. Zo had ze dus de kerk gevonden en omdat de kerk 30 min later begon was ze nog op tijd om van het avondmaal te nemen dat 10:40 uur plaatsvond in plaats van 10:10 uur. Zo zie je dat de Heer alles op Zijn wijze doet!

Nog veel meer mooie dingen, maar dan wordt het teveel van het goede!

Bedankt
lobi

Waka Sweeti moro fara

e. Koenen

Geen opmerkingen: